Hem
SimployerANNONS

Är engagemang viktigare än aktiekursen?

Siffror från analysbyrån Gallups globala rapport visar att engagerade och motiverade medarbetare ger 17% ökad produktivitet, 20% ökning av försäljning och 21% ökning av aktiviteter. En anledning till att vara minst lika intresserad av att mäta engagemang som att följa aktiekursen.

I samma undersökning uppger mer än 85% av de tillfrågade arbetstagarna att de inte är tillräckligt motiverade att göra sitt bästa på jobbet. De negativa konsekvenserna av detta påverkar inte bara arbetstagarna och arbetsgivarna, den låga motivationen ger också utslag i den ekonomiska tillväxten för bolaget.

Mät engagemang regelbundet

Detta understryker hur viktigt det är att både högre chefer och ledning fokuserar mer på att bygga engagemang. Men alla motiveras av olika saker. Därför måste mätningarna av engagemang vara så konkreta som möjligt och genomföras regelbundet.

– En stor kartläggning en gång per år är alldeles för passivt. En bra modell kan vara en mindre omfattande undersökning varje månad utöver den årliga medarbetarundersökningen, säger Ulrika Rosén, HR Business Partner på Simployer.

Att fokusera på medarbetarupplevelsen är minst lika viktigt som att fokusera på kundupplevelsen för att nå våra resultatmål, inte minst för att inte tappa medarbetare till konkurrenter, avslutar Ulrika Rosén.

Få full tillgång till Omni Ekonomi

  • Alla mediers affärsnyheter på ett ställe
  • Upplåst innehåll från världens ledande medier
  • Dagliga aktieanalyser direkt i appen
Bli medlem
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.
Annons