Hem
Yabie EnterpriseANNONS

”Backup-betallösning ett måste för framtidens retail”

Cyberattacker i form av gisslan-virus, så kallade ransomware, har blivit ett allt vanligare fenomen i vår digitala omvärld, speciellt för betalsystem i retail och dagligvarubranschen. För organisationer som omsätter stora summor pengar kan en sådan attack generera miljontals i förlorade intäkter per timme.

– Bara under det senaste året har vi sett den här typen av attacker på Coop i Sverige, 7-Eleven i Danmark och Spar i Storbritannien. Alla företag och handlare behöver skydda sig och samtidigt se över hur man sprider risken att inte kunna ta betalt, säger Sven Hammar, försäljningschef på fintech-bolaget Yabie.

Oavsett om det är ransomware eller en annan faktor som skapar nedtid, som tekniskt krångel med internetslutning eller driftproblem, får företag utan en backup-betallösning snabbt problem. Det kan handla om svårigheter med kommunikation, kortinlösen eller själva point of sale-systemet (POS).

– Vi har tagit fram en Emergency Point of Sale-lösning som en slags försäkring för företag. Med vårt mobila betalsystem har de alltid en extern betallösning som inte är beroende av de faktorer som en traditionell kassa är. Att tappa miljontals kronor eller skada varumärket är en risk ingen organisation ska behöva ta. Alla ledningsgrupper bör ställa sig frågan: Hur tar vi betalt om våra nuvarande POS och betalsystem går ned eller blir hackade? avslutar Sven Hammar.

Få full tillgång till Omni Ekonomi

  • Alla mediers affärsnyheter på ett ställe
  • Upplåst innehåll från världens ledande medier
  • Dagliga aktieanalyser direkt i appen
Bli medlem
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.
Annons