Därför kan komplicerade avtal vara bortkastade
Vilka avtal är viktiga att ha på plats när företaget växer och vilka behöver man inte lägga ner allt sitt krut på? Greenhouse i Stockholm bjöd i april in till en föreläsning om juridik för scale-ups – och här är några av tipsen.
– Det är ingen som påstår att juridik är det allra viktigaste för snabbväxande bolag. Att hitta kunder och rätt medarbetare är viktigare, säger Johan Larsson, jurist och erfaren rådgivare på advokatfirman Vinge.
Det finns vissa avtal som du inte nödvändigtvis behöver göra onödigt komplicerat, menar han. Kundavtal är ett sådant exempel, tydligt, enkelt och genomtänkt räcker långt.
Är det värt att ta fajten?
Hans tips är att fundera på vad som egentligen är viktigt att ha på pränt. Det kan räcka med ett mejl där det framgår att kunden förbinder sig att betala och när betalningen ska vara inne.
– Dessutom, kan ni driva en tvist mot en stor kund eller leverantör? Har ni råd med det? Rent krasst kan det vara så annars att det inte är värt att lägga tid på att skapa ett komplicerat avtal, om ni ändå inte kan agera utifrån det, säger Johan Larsson.

Få full tillgång till Omni Ekonomi
- Alla mediers affärsnyheter på ett ställe
- Upplåst innehåll från världens ledande medier
- Dagliga aktieanalyser direkt i appen