”Företagen behöver agera inför 2021”
Tre månader återstår av 2020 – ett år som kommer gå till historien och som kommer påverka svenskt näringsliv en lång tid framöver.
Men redan nu behöver företagen planera för 2021. Den som är förberedd kan gå stärkt ur krisen.
– Det gäller att kunna göra korrekta prognoser och anpassa företagets kostym i tid, säger Anders Gullesjö, Chef Företagsmarknaden på Danske Bank.
Utmaning när ekonomin tar fart
Korttidspermitteringar, slopad karensdag och skatteuppskov har skapat tillfällig positiv likviditet i bolagen, men det rör sig om tillfälliga åtgärder som kan komma att upphöra när det nya året börjar. Därför gäller det att hänga med om efterfrågan ökar:
–När efterfrågan ökar behöver man ha sin personal för produktion eller för tjänsteleverans. Då får man en utgift men kunden betalar först när varan eller tjänsten är levererad, och därmed försämras kassaflödet. Det kan i sin tur hämma återhämtningen eftersom man helt enkelt inte har tillräckligt i kassan för att klara uppgången.
Om permitteringstiden inte förlängs vid årsskiftet kommer arbetsgivaren från och i januari ha hela löneansvaret.
– Det är en av de större utgiftsposterna för ett företag. Är man i återhämtningsfasen är det säkert hanterbart men för andra som har en mer osäker efterfrågebild så behöver man agera, säger Anders Gullesjö.

Få full tillgång till Omni Ekonomi
- Alla mediers affärsnyheter på ett ställe
- Upplåst innehåll från världens ledande medier
- Dagliga aktieanalyser direkt i appen