Framgångsrika bolag har en sak gemensamt
Vad är det som avgör om ett företag lyckas? Sarah Lindholm, företagschef Stockholm Nord på Swedbank, har varit kundansvarig och företagschef i flera år. Enligt henne har de bolag som det har gått riktigt bra för haft en sak gemensamt.
– De har varit extremt tydliga med vart de ska, och de har delat upp uppgifterna i styrelsen på ett bra sätt – vem som springer på vilken boll. Sen återrapporterar de och tar nya beslut. I stället för att alla springer som yra höns på allting och så kommer man inte framåt, säger hon.
Lättare att fatta rätt beslut
Hon upplever att många av de små och medelstora bolagen ofta inte jobbar strategiskt, utan mer tillbakablickande och reaktivt.
– Det som ofta skiljer ut snabbväxande gasellföretag är att de haft ett strategiarbete, vilket kommer ifrån att de haft ett aktivt styrelsearbete.
Att satsa tid och energi på styrelsearbetet lönar sig. En tydlig strategi gör att ni lättare kan fatta rätt beslut, följa marknaden och attrahera fler kunder – och knyta viktiga affärskontakter.
– Vi som kreditgivare tycker också att det är viktigt att man har ordning och reda, och att alla vet vart man är på väg. Då blir vi en bättre samarbetspartner, säger Sarah Lindholm.

Få full tillgång till Omni Ekonomi
- Alla mediers affärsnyheter på ett ställe
- Upplåst innehåll från världens ledande medier
- Dagliga aktieanalyser direkt i appen