Hem
SwedbankANNONS

Grön omställning går hand i hand med lönsamhet

Johanna Fager Wettergren, hållbarhetschef på Swedbank.  Swedbank.

Allt fler svenska bolag ser hållbarhet som en affärskritisk fråga. Det menar Johanna Fager Wettergren, hållbarhetschef på Swedbank. 

– Numera är det väldigt få som ifrågasätter huruvida det är lönsamt, säger hon.

Den gröna omställningen är i full blom, och idag ligger svenska bolag i framkant när det gäller att minska utsläppen. Enligt Johanna Fager Wettergren, hållbarhetschef på Swedbank, har ett skifte skett. Hon berättar att det är många bolag som har gått från att vara skeptiska kring att arbeta med hållbarhet, till att se det som en väsentlig del av verksamheten – och bolagsutvecklingen.

– En majoritet av våra kunder ser hållbarhet som en prioriterad fråga. Den flyttas även allt högre upp på agendan. Kundernas ökande medvetenhet resulterar i högre krav på företagen, vilket i sin tur driver skiftet, säger hon.

En nyckelspelare

Samtidigt går omställningen inte tillräckligt snabbt. Höga energipriser, räntenivåer och behovet av kompetensutveckling är bara några av utmaningarna som många företag och branscher tampas med. 

– För att lyckas med den gröna omställningen behöver bolagen en ny typ av kompetens. Det kan handla om att vidareutbilda befintlig personal och företagsledning, eller att rekrytera kompetensen, säger Johanna Fager Wettergren och berättar att Swedbank, tillika finanssektorn i stort, är en nyckelspelare för att driva på den gröna omställningen.

– Som storbank har vi en superkraft i vår räckvidd. Idag har vi sju miljoner privatkunder och 550 000 företagskunder. Vi sitter på kapitalet som kan möjliggöra satsningar genom lån och investeringar, men vi har också en kundbas som kan ge en omfattande effekt.

Lång erfarenhet

Hållbarhet är kärnan i Swedbanks strategi och en central del av bankens DNA. De har lång erfarenhet av att guida, vägleda och underlätta för deras kunder att göra hållbara val.

– Det är även viktigt för oss att kunna erbjuda hållbarhetsrelaterade produkter och tjänster. Vi ser en potential i omställningen och vill vara med våra kunder på hela resan mot grönt. Att som bank ta den rollen är både en möjlighet och ett ansvar, säger Johanna Fager Wettergren.

Få full tillgång till Omni Ekonomi

  • Alla mediers affärsnyheter på ett ställe
  • Upplåst innehåll från världens ledande medier
  • Dagliga aktieanalyser direkt i appen
Bli medlem
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.