Jakt på parkeringsplats är över – med ny tjänst
De allra flesta parkeringsplatserna står tomma större delen av dygnet, samtidigt som många bilister åker varv efter varv för att hitta en plats. Därför har ApParkingSpot Nordic AB lanserat en plattform för att dela och nyttja parkeringsplatser bättre.
Tjänsten har i dag strax över 3 300 användare. Fram till 10 december genomförs en nyemission på 9,5 miljoner kronor för att satsa stort på att öka antalet användare i landet.
– I Norden har vi några av de högsta priserna i världen för parkeringsplatser vilket gör att det finns goda marginaler för en tjänst att etablera sig här. Den utmaning vi står inför är att nå en kritisk massa med användare så att de som hyr ut får en bra beläggning och den som hyr lätt hittar en ledig plats, säger Sasa Farkas, vd och en av grundarna av ApParkingSpot Nordic AB.
ApParkingSpot har nu inlett ett samarbete med Apcoa Parking, som startar i januari, där Apcoa kommer att erbjuda och marknadsföra tjänsten till 23 500 hyresgäster med egen parkeringsplats. Kunderna kommer att få möjlighet att hyra ut sin parkeringsplats via ApParkingSpot. Liknande förhandlingar är dessutom i slutfasen med flera andra fastighetsägare och kommunalägda bolag.
Fakta:
Teckningsperiod: 20 november – 10 december 2019
Emissionsvolym: 9,5 miljoner kronor
Teckningskurs: 0,95 kronor per aktie
Övrigt: En uttrycklig målsättning är att notera bolaget på NGM eller Spotlight Stock Market under 2020.

Få full tillgång till Omni Ekonomi
- Alla mediers affärsnyheter på ett ställe
- Upplåst innehåll från världens ledande medier
- Dagliga aktieanalyser direkt i appen