Krockdetektiverna är redo att rycka ut dygnet runt
I femtio år har Volvos haverikommission utrett orsaker och konsekvenser av verkliga trafikolyckor. Erfarenheterna har bidragit till att Volvo idag är ledande inom säkerhet och gjort Volvobilar allt säkrare.
Arbetet i Volvo Cars Haverikommission påminner om att lägga ett pussel. Och pusselbitarna är fler idag än när avdelningen startades för femtio år sedan. Tidigare fokuserade man främst på skadorna på bilen. Men i takt med att antalet aktiva säkerhetssystem i bilarna ökar blir det som hände innan olyckan allt mer intressant.
Redo att rycka ut dygnet runt
Haverikommissionen besöker årligen 30–50 olycksplatser i Västra Götalandsregionen, men samarbetar med lokal Volvopersonal och räddningstjänst över hela världen för att samla in en rättvis bild av verkligheten. Haverikommissionen är redo att rycka ut dygnet runt och intervjuar de inblandade om vad som hänt samt dokumenterar och undersöker inblandade fordon.
Fler än 40 000 olyckor i databasen
Haverikommissionen jobbar inom forskning och produktutveckling på Volvo Cars och har även ett nära samarbete med försäkringsbolaget Volvia. I databasen finns idag mer än 40 000 olyckor. Datan som samlas in anonymiseras och kodas innan den används till forskning och utveckling.
Stolar som skyddar ryggen
Ett konkret exempel på förbättrad säkerhet gäller stolarna i nya Volvobilar. Vid avåkningsolyckor upptäckte Haverikommissionen att passagerarna ofta fick ryggskador. Det visade sig att vid en avåkning slog bilen hårt i diket med underredet. Detta gav svåra skador på ländrygg och rygg. För att komma tillrätta med detta utvecklade Volvo en ny typ av stolar som tar upp en del av energin för att skydda ryggen. Dessa stolar sitter sedan ett antal år i alla nya Volvobilar.

Få full tillgång till Omni Ekonomi
- Alla mediers affärsnyheter på ett ställe
- Upplåst innehåll från världens ledande medier
- Dagliga aktieanalyser direkt i appen