Hem
SEBANNONS

”Omöjligt spel” – med 14 miljoner användare

Hur gör man för att växa från 0 till över 14 miljoner användare i 80 länder?  Johan Sjöberg, tillförordnad vd för Star Stable Entertainment, berättar i en intervju på SEB:s sajt Make it om företagets framgångsresa och erfarenheter.

Enligt honom har framgångarna byggts på att teamet bakom spelet lyckades ringa in en kundlucka och satsade på en ovanlig målgrupp i spelvärlden: hästälskande tjejer. 

Gjorde tvärtom

Star Stable består i dag av ett team på cirka 100 medarbetare i Stockholm och växer så det knakar.

Innan lanseringen av spelet var råden glasklara: ”Gör inte spel för barn. Om ni gör det så gör inte spel för tjejer. Om ni gör det borde det vara gratis”.

Teamet gjorde precis motsatsen – vilket visade sig vara ett lyckat beslut. Vägen framåt, för att fånga in den tänkta målgruppen och skapa något de skulle fastna för, gick inte heller via alltför mycket teoretiserande.

– Fråga inte vad folk vill ha, ge dem något att prova. Ta fram en prototyp. Ju snabbare du vågar testa den på den tänkta målgruppen och lyssna på vad de säger, desto bättre, säger Johan Sjöberg.

Johans 3 tips för scaleups:

  • ­Acceptera: När ditt bolag växer snabbt – inse att du inte har mycket kontroll.
  • Fundera: Har du rätt människor? Behövs nya talanger?
  • Kom ihåg: Vad fick dig att börja? Experimentera, men ha kvar den kärnan.

Få full tillgång till Omni Ekonomi

  • Alla mediers affärsnyheter på ett ställe
  • Upplåst innehåll från världens ledande medier
  • Dagliga aktieanalyser direkt i appen
Bli medlem
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.