Hem
SEBANNONS

Så bygger crowdfunding Europas största yogakedja

Under 2018 kommer en miljon svenskar att yoga regelbundet, i studio eller via videoledd träning hemma. Yoga har gått från smalt och flummigt till att bli en folkrörelse, i såväl Sverige som världen.

I Sverige har Yogayama varit framgångsrik och nu laddar kedjan för expansion i Europa – en expansion som finansieras via crowdfunding.

–  Yoga är en enormt stor marknad idag som dessutom växer så det knakar, men det finns inga stora aktörer. Det är en ganska knepig, fragmenterad och omogen marknad vilket gör att det varit svårt att ta sig in. Men det gör också att det finns en ledig position att ta. Vi har extra goda chanser att lyckas, eftersom ingen annan gör det vi gör, säger Estelle Nordenfalk, vd för Yogayama.

Kunder har investerat

I december öppnade en emission med hjälp av crowdfundingbolaget Pepins. Målet är att ta in mellan 10 och 23 miljoner kronor. Enligt Estelle Nordenfalk har crowdfunding-kampanjen gett extra utdelning.

– Många kunder som yogar hos oss har tagit chansen att investera, samtidigt som uppmärksamheten via kampanjen har gett oss såväl nya kunder som nya franchisetagare.

Få full tillgång till Omni Ekonomi

  • Alla mediers affärsnyheter på ett ställe
  • Upplåst innehåll från världens ledande medier
  • Dagliga aktieanalyser direkt i appen
Bli medlem
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.