Så ger Volvobilar säkrare vintervägar
Tusentals Volvobilar delar automatiskt trafikdata med Trafikverket, så att de snabbare kan ge sig ut och bekämpa halka. Det är helt vanliga Volvobilar som är uppkopplade mot Internet och skickar aktuella data direkt till molnet, där Trafikverket kan ta del av den.
– I snart två år har vi försett Trafikverket med friktionsdata, alltså “halkdata”, som hjälper myndigheten att kartlägga snö- och isförhållandena på svenska vägar. Vi hjälper dem också att ta fram data för specifika vägsträckor så att de kan salta och ploga mer effektivt, förklarar Eva Lahti, Director Driver Assistance & Safety på Volvo Cars.
Hur kan Volvobilarna varna för halka?
Slippery Road Alert är en funktion som Volvo lanserade 2016. Den mäter friktionen mellan däck och väglag och varnar föraren om det är halt. Med bilens inbyggda inbyggd GPS så vet den också var den befinner sig.
Om bilen är uppkopplad mot Internet så delas halkvarningen och positionen med Trafikverket, förutsatt att föraren godkänt detta. Informationen är helt anonymiserad, så det går inte att se vilken bil som skickat upp varningen.
Andra uppkopplade Volvobilar varnas direkt om det rapporterats halka på det vägavsnitt där de kör. De får också en varning om det står en Volvo med varningsblinkers påslagna längre fram.

Få full tillgång till Omni Ekonomi
- Alla mediers affärsnyheter på ett ställe
- Upplåst innehåll från världens ledande medier
- Dagliga aktieanalyser direkt i appen