Hem
Lizette Clasenius Kaj, sektorchef retail and healthcare på Swedbank. Sara Fredefors.
SwedbankANNONS

Så kan en tydlig företagskultur göra er till vinnare

Vill ni bli framgångsrika i er bransch? Ge bolaget en stark identitet och bevara den i takt med att ni växer. Det menar Lizette Clasenius Kaj, sektorchef retail and healthcare på Swedbank.

– Kunderna kommer alltid att välja företag som har en tydlig kultur, säger hon.

Har ni en filosofi som genomsyrar hela verksamheten, motiverar de anställda och visar era kunder att ni verkligen brinner för det ni skapar?

– Oavsett om ni är en startup, eller ett större bolag är företagskulturen kärnan i allt ni gör. Den kan också påverka hur framgångsrika ni blir i slutändan, säger Lizette Clasenius Kaj, sektorchef retail and healthcare på Swedbank.

”En hållbar företagskultur”

Hon förklarar:

– Engagemanget från ett bolag med en sund kultur smittar av sig när man träffar dem, oavsett om man är investerare, kund, leverantör eller en potentiell medarbetare. När de anställda själva tror på produkten, mår bra på bolaget och drivs av att utveckla verksamheten, vet man att det finns en hållbar företagskultur i grunden.

Mer förändringsbenäget

Ett bolag med en kultur som de anställda skriver under på är även mer förändringsbenäget, vågar tänka nytt, och anpassar sig efter förutsättningarna som finns här och nu. Lizette Clasenius Kaj noterar också att hållbarhetsaspekten blir en allt viktigare del av företagskulturen.

– Hållbarheten är en generationsfråga. Än så länge är det “nice to have”, men om ett par år kommer det att bli ett måste att integrera hållbarhet i hela bolaget för att kunna attrahera arbetskraft – och erbjuda en gångbar produkt till marknaden, säger hon.

”Bra partner och bollplank”

På Swedbank har man en stor förståelse för dagens snabbrörliga och växande bolag, vad som driver dem, och vilka behov som finns inom verksamheten.

– För oss är det väldigt viktigt att alla bolag som vi arbetar med har en hållbar affärsmodell, och en intern kultur som vi tror på och tycker är sund. Vår erfarenhet som affärsbank gör att vi kan vara en bra partner och ett bollplank till våra kunder när deras bolag både växer och utvecklas, säger Lizette Clasenius Kaj.

Få full tillgång till Omni Ekonomi

  • Alla mediers affärsnyheter på ett ställe
  • Upplåst innehåll från världens ledande medier
  • Dagliga aktieanalyser direkt i appen
Bli medlem
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.