Hem
SwedbankANNONS

Se ditt bolag växa – trots konjukturen

Sofia Wallén, Chef Serviceutveckling Företag på Swedbank. Swedbank.

Efter ett decennium av högkonjunktur står landets företagare nu inför ett osäkert ekonomiskt klimat. Så vad bör alla entreprenörer tänka på nu för att ta sig igenom den pågående stormen? Sofia Wallén, Chef Serviceutveckling Företag på Swedbank, ger här sina tre bästa tips:

1. Använd bolagets syfte som ett ankare

Det är lätt att hoppa på en lösning och tro att det är hjärtat i bolaget. Men egentligen är det ju ett kundbehov ni ska tillfredsställa. Bottna i ert syfte och utgå från det i de olika tillväxtsstegen så lägger ni en bra grund för att lyckas.

När ni är trygga i ert syfte finns det flera andra saker ni kan göra för att komma ut på andra sidan lågkonjunkturen oskadda.

2. Inspireras av omvärlden

En extra viktig punkt i dessa tider. Hämta inspiration från de företag och branscher som blommar just nu. Vissa har ställt om snabbt och hittat rätt, vad har de gjort för att lyckas?

3. Blicka mot internationella affärer

En svag krona kan faktiskt ge nya möjligheter, som ökade marginaler via export. Se över befintliga och potentiella nya kunder och leverantörer utifrån ett valutaperspektiv. Att ta steget utomlands kan kännas stort och osäkert, men om du hittar rätt kunder finns en del av vinna. Vägar du aldrig tänkt gå tidigare kan plötsligt göra en betydande skillnad.

Få full tillgång till Omni Ekonomi

  • Alla mediers affärsnyheter på ett ställe
  • Upplåst innehåll från världens ledande medier
  • Dagliga aktieanalyser direkt i appen
Bli medlem
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.
Annons