Tjänsterna som kan spara tid och pengar
En av de starkaste trenderna som accelererat i spåren av Covid-19 är som bekant digitala kundmöten. Men det finns stora besparingar och effektivitetsvinster att göra genom att digitalisera och automatisera interna processer.
– Det kan frigöra både tid och pengar, säger Anders Gullesjö, chef Företagsmarknaden på Danske Bank.
District
Danske Bank har laddat företagsplattformen District med en mängd olika funktioner som kan underlätta företagets vardag.
– Du tar kontroll över bolagets finansiella ställning och kan enkelt hantera betalningar och administrativa funktioner. Du kan även sköta dina FX-affärer (valutahandelsaffärer), garantier, företagens kort, göra kassaflödesberäkningar samt styra din likviditetsplanering i plattformen.
Cashpool
Det är en trend att allt fler verksamheter centraliserar just ekonomifunktionerna för att skapa skalfördelar och effektivitetsvinster, I många bolag sitter det personalresurser som gör ungefär samma arbete på dotterbolagens ekonomiavdelningar.
– Genom att centralisera den funktionen med hjälp av Cashpool kan man frigöra resurser som därmed kan lägga mer tid på andra arbetsuppgifter. säger Anders Gullesjö.
Cashpool är en bra lösning för att automatiskt skapa ränteoptimering genom att man ”nettar” ut underskott i ett bolag mot ett överskott i ett annat bolag.
– Det kan också vara en bra lösning även om ditt företag är verksamt i fler länder än Sverige, säger Anders Gullesjö.

Få full tillgång till Omni Ekonomi
- Alla mediers affärsnyheter på ett ställe
- Upplåst innehåll från världens ledande medier
- Dagliga aktieanalyser direkt i appen