Hem
Volvo Cars
Volvo Car SverigeANNONS

Volvo EX90 märker när föraren är trött

I slutet av förra året lanserade Volvo Cars den helt elektriska Volvo EX90. Bilens avancerade säkerhetsteknik bygger på förståelse för mänskligt beteende – och är designad att säga ifrån när du som förare är ofokuserad. Allt för en säkrare resa.

Hösten 2022 berättade Volvo Cars vd Jim Rowan om bilföretagets nya säkerhetsinitiativ Safety in Mind, som kommer göra Volvo Cars redan säkra bilar ännu säkrare. Den nya säkerhetstekniken bygger på förståelse för mänskligt beteende, förankrat i decennier av forskning kring säkerhet.

De nya säkerhetsinnovationerna finns i Volvo Cars helt nya elektriska SUV Volvo EX90.

Volvos helelktriska SUV EX90. Volvo Cars

Exteriört arbetar det så kallade lidar-systemet med att läsa av vägen och upptäcka hinder flera hundra meter framför bilen. Inne i bilen finns två kameror som följer förarens blick för att mäta av förarens sinnesstämning. Tekniken är designad för att upptäcka om föraren är distraherad, trött eller berusad genom att mäta hur stor del av tiden som föraren har blicken riktad mot vägen. Bilen kan då varna genom ett lätt mottryck i ratten. Om föraren somnar eller blir sjuk är bilen utformad att stanna säkert vid vägkanten och ringa efter hjälp.

Eftersom mjukvaran uppdateras löpande och lär sig av insamlade data, är bilen designad att bli säkrare med tiden. 

– Vi har gjort stora framsteg när det gäller yttre avkänning de senaste decennierna, tack vare vårt arbete med krockförebyggande system. Kupéavkänning är en av de kommande frontlinjerna på säkerhetsområdet för oss. Vi kommer att fortsätta att lära oss, utveckla och integrera nya funktioner steg för steg för att öka säkerheten i takt med att vår kunskap ökar och mognar, säger Thomas Broberg på Volvo Cars Safety Centre.

Få full tillgång till Omni Ekonomi

  • Alla mediers affärsnyheter på ett ställe
  • Upplåst innehåll från världens ledande medier
  • Dagliga aktieanalyser direkt i appen
Bli medlem
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.
Annons