Hem
Foto: Johan Bävman
KIAANNONS

Åkte 825 mil med EV9: ”Det har gått som en dröm”

Lång räckvidd, otroligt rymlig och snabb vid laddstationerna. Kia EV9 är på många sätt en bil som gjord för långfärder. Och det är precis vad EV9-ägaren Attila Istok från Lund har genomfört i sommar. Tillsammans med sin familj tog han sin sjusitsiga Kia EV9 och gav sig ut i Europa.

825 mil senare – efter att ha vänt i Fuengirola i södra Spanien – sammanfattar han resan:

– Det har varit en härlig resa, det har gått som en dröm!

Vad är dina intryck av att resa med EV9 med familjen?

– Det är helt enkelt en exceptionellt bra bil. Vi åkte två vuxna och två barn – och vi hade otroligt mycket plats och alla kunde verkligen sträcka ut benen.  Ingen frågade ”är vi framme snart?” och det är ju ett gott betyg efter mer än 800 mil.

Hur planerade du laddstoppen?

– Jag ville testa hur bra Kias navigationssystem är, och lät den bestämma när och var vi skulle ladda. Det gick hur bra som helst, jag skrev bara in adressen i telefonen och bilen skapade rutten och gav oss rekommendationer. Det enda jag märkte var att den ibland var lite väl försiktig och att det fanns mer kraft kvar i batteriet än den räknat med.

Hur la ni upp körandet rent praktiskt?

– Vi kom ungefär 30–35 mil mellan laddningarna. Då hade vi suttit två-tre timmar i bilen och då brukar de flesta vilja ha en paus. Bilen valde uteslutande snabbladdningsstationer hela vägen, vilket innebar att vi kunde ta oss från ungefär 10 procent till 80 procent laddning på 20 minuter, perfekt för att sträcka på benen eller ta en glass.

Här är några egenskaper som gör att Kia EV9 lämpar sig så bra för en långresa:

  • EV9 har ett batteripaket på 99,8 kWh och en räckvidd på upp till 505 km (WLTP). Modellen är utrustad med 800V ultrasnabb laddning. Det innebär att du kan ladda från 10 till 80 procent på ned till 24 minuter.
  • Med hjälp av bromsregenerering omvandlas bilens rörelseenergi till elektricitet vid frirullning, och därmed avlastas det mekaniska bromssystemet. Detta minskar i sin tur bromsarnas kylningsbehov och möjliggör en mer tillsluten fälgdesign som gynnar aerodynamiken.
  • Bilen är även utrustad med en luftvärmepump, som kan både värma och kyla bilens kupé. Beroende på yttertemperaturen är luftvärmepumpen mellan 18 och 43 procent mer effektiv än motsvarande konventionella system för att värma och kyla kupén.

Få full tillgång till Omni Ekonomi

  • Alla mediers affärsnyheter på ett ställe
  • Upplåst innehåll från världens ledande medier
  • Dagliga aktieanalyser direkt i appen
Bli medlem
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.