Hem
Vd Åsa Wallenberg. (Fredrik Hjerling)
SPP FonderANNONS

SPP Fonder byter namn – men fokus är detsamma

Den 7 juni bytte SPP Fonder namn till Storebrand Fonder. Enligt SPP Fonders vd Åsa Wallenberg innebär det inte någon förändring i fondernas eller förvaltningsorganisationens fokus.

– Vi gräver där vi står och ska även i fortsättningen erbjuda fondprodukter med ett stort hållbarhetsfokus och låga avgifter, säger Åsa Wallenberg.

Enligt Åsa Wallenberg är den stora skillnaden att man i och med namnbytet kan erbjuda en bredare palett av fondprodukter under ett gemensamt varumärke, vilket blir särskilt viktigt när man expanderar utanför Sverige.

– Vi har ju primärt haft fokus på Sverige men det finns redan i dag en stark efterfrågan på flera av SPP Fonders fonder på flera marknader i Norden. Med ett gemensamt varumärke kommer vi i större utsträckning än i dag kunna dra fördelar av varandra och få en tydligare profil som ledande på hållbarhet.

För de kunder som i dag är investerade i SPP Fonders produkter innebär namnändringen inte att man måste agera på någonting, enligt Åsa Wallenberg.

– Som andelsägare kan man sitta lugnt i båten. Fonderna kommer byta namn från SPP till Storebrand och i vissa fall passar vi på att göra fondnamnen kortare och enklare, exempelvis byter SPP Aktiefond USA namn till Storebrand USA. I övrigt är det inget nytt att ta ställning till, säger hon.

Få full tillgång till Omni Ekonomi

  • Alla mediers affärsnyheter på ett ställe
  • Upplåst innehåll från världens ledande medier
  • Dagliga aktieanalyser direkt i appen
Bli medlem
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.