Techbolag: Visa vad ni gör med vår användardata!
En digitaliserad värld bjuder på både möjligheter och utmaningar för oss investerare. ”Big Data” har blivit en ny hårdvaluta som ger företag värdefulla insikter om våra liv, åsikter och beteenden online. Men efter flera uppmärksammade incidenter har fokus riktats mot hur väl teknologibolagen hanterar denna användardata.
För bolag, inte minst inom teknologibranschen, gäller det att hantera sitt inflytande på ett ansvarsfullt sätt. Ett färskt exempel är Facebook och Cambridge Analytica-skandalen 2018 som ledde till en tuff granskning av bolagets affärsmodell och ett försvagat förtroende från kunderna.
– Vi valde att sälja våra innehav i Facebook eftersom bolagets affärsmodell är så beroende av personlig information. Annonsering utgör närmare 90 procent av bolagets intäkter vilket innebär en särskilt stor risk för att information delas med tredje part. Dock ser vi möjligheter i andra teknologibolag – som Microsoft och Apple – som är mindre beroende av annonsintäkter, säger Victoria Lidén, hållbarhetsanalytiker på Öhman Fonder.
Viktig information
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Vi rekommenderar att du läser fondens faktablad och fullständiga informationsbroschyr på ohman.se/fondlista innan du köper andelar i en fond.

Få full tillgång till Omni Ekonomi
- Alla mediers affärsnyheter på ett ställe
- Upplåst innehåll från världens ledande medier
- Dagliga aktieanalyser direkt i appen