Hem
Coca-ColaANNONS

Coca-Colas nya miljardfond – en del i ny klimatstrategi

I dagarna lanserade Coca-Cola European Partners en ny koncernövergripande klimatstrategi; Action on Climate Now. Med den ökar företaget takten i att reducera utsläppen i sin verksamhet och siktar på att nå netto noll utsläpp av växthusgaser i hela värdekedjan redan 2040. Till 2030 ska man reducera sina utsläpp i hela värdekedjan med ytterligare 30 procent (basår 2019), ett mål som är godkänt av Science Based Targets initiative (SBTi) att vara i linje med Parisavtalet och 1,5-gradersmålet.

Reduktion i fokus

Fokus kommer att vara på reduktion av utsläpp så långt det är möjligt. Många åtgärder för att reducera utsläppen i den svenska verksamheten har redan genomförts i produktionsanläggningen.

– I Sverige kommer mindre än 3 procent av utsläppen från den egna produktionsanläggningen. Det är inom hela värdekedjan som den stora möjligheten finns och vi kommer att samarbeta nära våra kunder och leverantörer för att tillsammans nå vår ambition, säger Sofie Eliasson Morsink vd på Coca-Cola European Partners i Sverige.

För att möjliggöra arbetet har koncernen upprättat en investeringsfond på drygt 2,5 miljarder kronor som ska främja innovativa och klimatsmarta lösningar.

– Som en stor aktör i dryckesindustrin har vi ett ansvar att bidra till en bättre framtid. Vi påskyndar nu omställningen och göra stora investeringar framförallt inom förpackningsområdet där vi har som störst avtryck, avslutar Sofie Eliasson Morsink.

Få full tillgång till Omni Ekonomi

  • Alla mediers affärsnyheter på ett ställe
  • Upplåst innehåll från världens ledande medier
  • Dagliga aktieanalyser direkt i appen
Bli medlem
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.