Hem
Sofie Eliasson Morsink, vd Coca-Cola European Partners Sverige AB.
Coca-ColaANNONS

Därför satsar Coca-Cola på nya förpackningar

Hur ska vi lyckas nå klimatmålen? De senaste åren har frågan varit hett debatterad, i Sverige och utomlands. Ett företag som länge engagerat sig i hållbarhetsfrågor är Coca-Cola. För ett år sedan var Coca-Cola i Sverige den första marknaden i världen med 100 procent återvunnen plast i alla lokalproducerade PET-förpackningar – ett i raden av många beslut som tagits för att minimera klimatavtrycket.

– Som en stor aktör har vi ett ansvar att bidra till en cirkulär ekonomi inom dryckesindustrin, säger Sofie Eliasson Morsink, vd Coca-Cola European Partners Sverige AB.

Samarbete ett måste

Att öka andelen återvunnet material i förpackningar är ett effektivt sätt att minska dess klimatavtryck. Steget att gå över till 100 procent återvunnen plast innebär en minskad användning av nytillverkad plast med 3 500 ton per år. Coca-Cola är dock tydliga med att detta bara är ett steg av många mot att minska klimatavtrycket och långsiktigt bidra till en cirkulär ekonomi för dryckesförpackningar i Sverige. Parallellt med att säkerställa hög insamling och arbeta för högre materialåtervinning av alla insamlade flaskor, gör man också–stora investeringar i ny återvinningsteknik och förpackningsinnovationer för att driva på utvecklingen. Samarbete mellan industrin, samhället och den enskilde individen är den enda vägen framåt.

Få full tillgång till Omni Ekonomi

  • Alla mediers affärsnyheter på ett ställe
  • Upplåst innehåll från världens ledande medier
  • Dagliga aktieanalyser direkt i appen
Bli medlem
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.