Uppgift: Apple och Paramount slår ihop erbjudandeApple och Paramount för diskussioner om att slå ihop sina streamingerbjudanden, rapporterar WSJ och hänvisar till källor. 1 december 2023, 13:43
Uppgifter: Snart blir det reklam i Apple TV PlusEfter att Netflix och Disney Plus nyligen aviserat att man lanserar abonnemang som delvis finansieras med hjälp av reklamavbrott, så går nu Apple samma väg med sin tjänst Apple TV Plus. Det hävdar åtminstone källor till Digiday, som hänvisar till uppgifter från mediabyråer som Apple uppvaktat i ärendet.15 oktober 2022, 13:30
Volvos mest sålda modell XC60 blir ännu bättreNu uppdateras den populära Volvo XC60 med en förbättrad användarupplevelse, uppdaterad design och komfort, nya färgval samt ett snabbare och mer responsivt infotainmentsystem.
Fördjupning •Fler piratkopior när streamingjättar krisarFilmer och serier som plötsligt försvinner från biblioteket, ett stort men svagt utbud av innehåll, och långsamt stigande priser. Både kreatörer och användare säger sig ha märkt av att smekmånaden för streamingjättarna verkar vara över, skriver Washington Post.
Fördjupning •Iphone har nått en platå – nu vill Apple hitta andra kassakorIphone har varit Apples dominerande kassako det gångna decenniet. Men marknaden för smarta telefoner har nått en platå. Hur ska Apple kunna fortsätta växa när de redan sålt en Iphone till var och varannan person? Det frågar sig The Economist i ett reportage.
Så bra är nya Volvo EX90: ”Ett paradigmskifte”Den banbrytande och helt elektriska SUV:en EX90 markerar starten på en ny era, och kombinerar det bästa av skandinavisk design, avancerad säkerhet och praktisk familjekomfort.
Disney, Netflix och Apple – kan någon ens vinna kriget?Streamingkriget, är det någon som egentligen håller på att vinna det? Och är vinsten verkligen värd att kamma hem? The Economist skriver att underhållningsindustrin befinner sig i ett vägskäl. Varje år lovar branschens jättar att spendera mer och mer på innehåll samtidigt som kundtillväxten den senaste tiden stagnerat för alla. Bolagen skyller på temporära faktorer som covidbaksmälla men analytiker menar att det finns ett verkligt tak att slå i – en mättad marknad.
The Economist: Vad vill Apple uppnå i mediebranschen?Efter att ha lämnat mediastriden efter ett misslyckat försök med Itunes är Apple nu tillbaka. Bolaget ligger visserligen efter jättar som Netflix men har kassa nog att vänta ut ett streamingkrig som hotar ruinera andra aktörer. Men vad som håller konkurrenterna vakna om natten är inte bara Apples finansiella muskler utan frågan kring vad bolaget egentligen vill med sina mediesatsningar? Apple har gått in och ur branschen flera gånger och har månadsintäkter som motsvarar vad Netflix drar in på ett år. Frågan är om satsningar som Apple TV+ är en ren pr-arm för ett bolag som värderas till 3 000 miljarder dollar, skriver The Economist.
Volvo ES90: ”Är både lyxig och modernt elegant”Gör dig redo för en bil i en klass för sig. Volvos nya elbil ES90 är sedanen som förenar elegans, mångsidighet och framtidens teknik – utan att kompromissa på någon punkt.
Apple värvar tidigare chef från Hulu och QuibiApple har rekryterat en av Hollywoods främsta förhandlare till sin streamingtjänst Apple TV+. Det rapporterar brittiska Telegraph. Det handlar om Tim Conolly, som tidigare har haft ledningsroller hos både Hulu och den relativt nystartade tjänsten Quibi. Det är inte klarlagt exakt vilken roll Conolly kommer att ha hos Apple, även om de flesta bedömare menar att han sannolikt har rekryterats just för att jobba med diverse överenskommelser och samarbeten.
Värvning skvallrar om sportsatsning från AppleApple tycks av allt att döma vara på väg att göra en större satsning på sportsändningar via sin streamingplattform Apple TV Plus. Det rapporterar svenska Macworld som hänvisar till ett Twitterinlägg av techskribenten Peter Kafka, där han uppger att Apple har lockat över James DeLorenzo från Amazon, där han sedan fyra år tillbaka har varit ansvarig för bolagets sportsändningar.
Apple jagar chef till satsning på poddar – ska köpa originalApple tycks förbereda en storsatsning på poddar och söker enligt Bloomberg kandidater till en chefspost tänkt att leda köpen av exklusivt innehåll.
Uppgifter: Apple TV+ får nytt innehållApple ska ha inlett en intensiv jakt på innehåll till sin streamingplattform Apple TV+ för att bättre kunna konkurrera med andra tjänster som Netflix, Hulu och Disney+. Det uppger Bloomberg.
Rusat 75 procent – mot bästa året sedan 2009Apple stängde på en ny toppnotering under fredagen efter en makalös börsresa under 2019. Aktien är på väg mot sitt bästa börsår sedan 2009. Den bottnade strax före nyår och sedan dess har den nästan rusat 75 procent.
Broman: Paddan Disney – snart en digital kronprinsNär Disney nu lanserat sin streamingtjänst är det tydligt hur bolaget vill formulera sin framgångssaga. Innehållet finns redan på plats och nu är plattformen under uppbyggnad, skriver Lannebo Fonders förvaltare Helen Broman i sin första gästkrönika i Omni Ekonomi.
Källor: Apple kan samla sina tjänster nästa årApple överväger att slå ihop sina tjänster Apple Music, Apple TV+ och News+ till ett enda erbjudande så snart som 2020, uppger källor för Bloomberg.
Källor: Apple vill visa filmer på bio innan den egna tjänstenApple har en plan för att sticka ut bland konkurrenterna i streamingkriget. Enligt källor till WSJ planerar Iphone-tillverkaren att visa egenproducerade filmer på biografer innan de lanseras på egna tjänsten Apple TV+. Bolaget ska redan ha varit i kontakt med flera biokedjor och branschchefer.
Walt Disneys vd lämnar rivalen Apples styrelseWalt Disneys vd Bob Iger har lämnat sitt uppdrag som styrelsemedlem i Apple till följd av att de båda jättarna nu är konkurrenter när det kommer till streamingtjänster, skriver Reuters och Financial Times.
Goldman Sachs sänker Apples aktie 26 procent Investmentbanken Goldman Sachs ger Apples aktie en rejäl sänkning på fredagen – 26 procent ska aktien ner, anser banken, rapporterar CNBC. Det är Apples tv-satsning, Apple TV+, som banken sågar.