Fördjupning •Kan ”vargen i kashmir” rädda sitt lyximperium LVMH?LVMH, världens största lyxkoncern, skakar efter ett vinstfall på 22 procent och ett rasande börsvärde. Bernard Arnault pressas nu att riva upp sitt livsverk, skriver The Economist.
Tullar sänker Louis Vuitton: ”Skrämt bort medelklassen”Det franska lyxkonglomeratet LVMH väntas rapportera en svag försäljning i andra kvartalet, vilket fördjupar investerarnas oro över en utdragen nedgång på lyxmarknaden. Samtidigt pressas marknaden av amerikanska importtullar, rapporterar Reuters.23 juli, 10:11
Fördjupning •Lyxaktier på rea – sektorns lägsta värdering på 15 årEfter flera tuffa år börjar det ljusna för lyxaktier. LVMH, Kering och Prada har backat rejält, men nu är värderingarna rekordlåga.
Kinas hån på Tiktok: Köp direkt från ossVideoklipp som uppges komma från kinesiska fabriker till kända varumärken som Lululemon och Louis Vuitton uppmanar amerikanska konsumenter att handla direkt från fabrikerna, skriver Bloomberg.15 april, 10:10
Fördjupning •Lyxmagnaten spelar Trump-kortet för att skydda LVMHFranska LVMH-chefen Bernard Arnault satsar på sina långvariga relationer med Donald Trump för att skydda sitt lyximperium från nya tullar, skriver Wall Street Journal.
Aktieanalys •Ferrari gasar, LVMH glänser – lyxaktier på uppgångEfter ett tufft 2024 ser lyxsektorn ut att få revansch, skriver Barron’s. Starka rapporter från Ferrari och Cartier-ägaren Richemont har lyft sentimentet, och även LVMH och Burberry visar ljusglimtar.
LVMH:s vinst rasar när intäkterna står stillLyxkonglomeratet LVHM:s intäkter var i princip oförändrade under det fjärde kvartalet jämfört med i fjol. Vad gäller mode- och lädersegmentet, där bland annat Louis Vuitton och Christian Dior ingår, backade försäljningen med 1 procent. 28 januari, 18:24
Fördjupning •Japanska löner lyser upp den annars mörka lyxmarknadenLyxförsäljningen har bromsat in globalt. Men i ett hörn av världen blomstrar fortfarande marknaden för bolag som LVMH och Hermès: Japan. Det skriver Barron’s i ett reportage.
Fördjupning •Gick demokratiseringen av lyxmarknaden för långt?Efter år av rekordtillväxt backar lyxmärkena. I tredje kvartalet minskade sektorns försäljning med i genomsnitt 4 procent; Guccis försäljning rasade med 25 procent. En del av problemet tycks hänga ihop med 2000-talets strategi att nå en bredare grupp konsumenter genom att utöka sortimentet med små, prismässigt ”överkomliga” varor.
Fördjupning •Modeindustrin är i kris – men vem ska rädda den?När Celines kreative chef Hedi Slimane lämnar modehuset efter nästan sju år undrar alla vart han ska härnäst. Hans avhopp följer nämligen fler andra förändringar i modevärlden – Chanel saknar kreativ ledare sedan i somras och andra modehus som Gucci och Valentino har sett stora ekonomiska nedgångar.
Fördjupning •Rea på lyxaktier: ”De har skjutit sig själva i foten”Alla indikatorer pekar mot att de skulle leva sitt bästa liv: ekonomin växer, börsen slår rekord och de rika har blivit ännu rikare. Men lyxaktierna mår inte bra. Och till stor del är det lyxhusens eget fel, skriver Barron’s.
Fördjupning •Lyxmarknaden har nöt att knäcka: HandväskarbitrageKinesiska lyxshoppare betalar i genomsnitt 24 procent mer än de skulle göra i Paris, för samma produkter. Det har gett upphov till en privat parallellimport. Fenomenet har till och med fått ett namn på kinesiska: daigou.
Sponsor står bakom den klassiska vinnarselfien i OSOS i Paris 2024 har ökat produktplaceringarna genom att inkludera sponsorer på nya sätt, skriver Financial Times.1 augusti 2024, 10:56
Fördjupning •Lyxjätten storsatsar på OS – fackla i Louis VuittonDen franska lyxkoncernen LVMH storsatsar på sommar-OS i Paris med ett sponsoravtal värt 150 miljoner euro, vilket motsvarar nästan 1,8 miljarder kronor.
Fördjupning •”Superfakes” kan välta miljardindustrin för lyxväskorAndrahandsmarknaden för lyxväskor har växt till en enorm industri som omsätter miljarder. Men det har även marknaden för märkeskopior gjort, skriver The Economist.
Fördjupning •LVMH kan inte tillåta sig lyxen att lämna KinaBernard Arnault bröt ny mark när Louis Vuitton öppnade en butik i Palace Hotel i Peking så tidigt som 1992. Sedan dess har han underhållit vänskapliga relationer med landet och tas emot som en popstjärna när han kommer på besök, skriver Wall Street Journal.